Inventii care au marcat istoria automobilului





     Primele trei decenii dupa aparitia automobilului au fost caracterizate de o extraordinara creativitate din partea tehnicienilor. Unele inventii au fost adoptate rapid de aproape toti, iar altele, chiar daca nu mai putin valide, au trebuit sa astepte multi ani pentru a se afirma. Unele din ele nu au fost intelese asa cum ar fi meritat, altele nu erau inca oportune, in timp ce altele isi explica insuccesul prin tehnica inca nedezvoltata in epoca.
     In 1905 a fost brevetat de catre elvetianul Buchi turbocompresorul. Desi s-au facut numeroase experimente si cercetari, primele turbo aplicate pe motoarele destinate uzului cotidian au trebuit sa astepte zece ani. Primele motoare cu turbocompresor au fost cele diesel navale, iar apoi cele ale locomotivelor feroviare. Pentru aplicarea sistemului turbo la motoarele pe benzina a fost nevoie de dezvoltarea unor superaliaje care sa reziste la temperaturi foarte ridicate pentru perioade lungi.
     Tachetii hidraulici s-au raspandit in Europa nu foarte multi ani in urma. In precedenta, erau considerati o raritate si ii gasim montati numai pe automobilele de un inalt nivel. In SUA au aparut in anii treizeci, iar dupa al doilea razboi mondial au devenit mai raspanditi. Cu toate acestea, tachetii hidraulici au fost brevetati de francezul Amedee Bollee, in 1907!
     Suportii motor sunt in prezent foarte raspanditi. Au inceput sa impuna atentia generala si sa fie folositi pe scara larga abia dupa 1990. Au fost utilizati de catre cei de la Ford, pentru modelul V4 si montati pe zeci de mii de masini in anii saizeci. Au fost conceputi si folositi, chiar daca la scara limitata, la inceputul secolului XX de catre un inginer foarte inteligent, care insa a avut ghinion ca om de afaceri, avand in vedere faptul ca afacerea lui cu masini a fost activa doar cativa ani. Este vorba de englezul F. W. Lanchester, caruia ii datoram si primul brevet pentru discul de frana. In ceea ce priveste suportul motor, nu se pune problema ca ar fi lipsit tehnologia necesara in acea perioada. Probabil, insa, ca atunci nu se simtea necesitatea acestuia si de aceea raspandirea lui a intarziat pentru mult timp.
     Curelele dentate au fost inventate in 1940 de catre un tehnician de la Uniroyal si au fost folosite imediat in domeniul industrial si masinile pentru birouri. Pentru a fi folosite si in domeniul automobilului au trebuit sa mai treaca inca douazeci de ani.

     Multe piese auto au fost proiectate in perioade cand nu s-a inteles bine utilitatea acestora si de aceea au trecut multi ani pana la folosirea lor practica. Anii au trecut insa cu folos, aducand cu sine piese auto din ce in ce mai performante. Astazi, putem descoperi piese auto BMW care pot face fata oricarei provocari sau chiar si piese Dacia care isi fac loc cu succes pe piata auto, din ce in ce mai aglomerata. Tot astazi, ne putem bucura de inovatii care mai de care mai interesante, masini care functioneaza cu din ce in ce mai putin combustibil si chiar masini electrice. Asadar, viitorul suna bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu